Usein kysytyt kysymyk­set.

Tai ei näitä kukaan ole vielä kysynyt, koska kirjoitimme niin kattavat vastaukset.

Moi

  • Moi on suomalainen uuden ajan mobiilioperaattori, joka haluaa haastaa alan perinteiset toimijat täysin digitaalisilla, helppokäyttöisillä, halvoilla ja nopeilla palveluilla.

    Moissa yritykselle avataan tili, johon voidaan liittää haluttu määrä liittymiä; kolme tai vaikka kolmesataa. Kaikki liittymät toimivat 4G-verkossa, ja osalla pääsee hyödyntämään myös huippunopeaa 5G-verkkoa. Voit valita yrityksellesi haluamasi tuotteet jokaiselle liittymälle. Esimerkiksi Moi Potissa data on kaikkien liittymien yhteisesti käytettävissä, ja Rajaton 4G 200 voi olla sopivampi ratkaisu enempi dataa kuluttavalle. Räätälöi omat liittymät, tasaa näppärästi käyttäjäkohtaisia eroja ja säästää rahaa.

    Voit seurata palveluiden käyttöä, tilata tai poistaa palveluita ja hoitaa kaikki asiat helppokäyttöisessä Yritys Moi -tilinhallinnassa.

    Maksaminen hoituu kätevästi sähköposti- tai verkkolaskulla, tai vaikka suoraveloituksella maksukortilta - mikä vaan on yrityksellesi sopiva ratkaisu.

  • Moissa kaikki liittymät ovat osa kokonaisuutta - Moi-tiliä. Oli se sitten kolme tai kolmesataa, tiliin voi liittää niin monta tai niin vähän liittymiä kuin tarvitsee. Edullisimmat liittymät käyttävät yhteistä, jaettua datapottia johon sisältyy vähintään 6Gt dataa. Jos pieni datapotti ei riitä, voi sitä laajentaa useammalla liittymällä, tai sitten vaikka tilaamalla erikseen rajattomia liittymiä - näistä löytyy sekä 4G- että 5G-vaihtoehtoja. Ja vaikka dataa menisikin arviota enemmän rajallisella dataliittymällä, ei hätää - liittymäkohtainen hintakatto datalle pitää huolen, ettei hirmulaskuja synny.

    Jokaisessa Moi-liittymässä on myös hintakatto puheessa ja tekstiviesteissä - puhe/SMS maksaa 0,055 €/min/SMS, mutta et koskaan maksa enempää kuin neljää euroa kuukaudessa liittymää kohden.

    Kaikkea tätä voit kätevästi hallita Yritys Moi -itsepalvelun kautta, ja laskut voi maksaa joko sähköpostilaskulla tai verkkolaskutuksella.

  • Yritys Moissa voi valita lisäpalveluna liittymäkohtaisen vastaajan. Vastaajan voi kytkeä päälle liittymän asetuksissa, ja sen hinta on 1,25 €/kk/liittymä (alv 0%).

  • Kaikkiin Moin yritysliittymiin kuuluu vähintään 4G-verkon dataa, ja osalla pääsee 5G-verkkoonkin. Edullisimmassa Moi Bisnes Potti -liittymässä jokainen liittymä kasvattaa yrityksen yhteystä datapakettia. Paketin ylimenevistä gigoista laskutetaan 1,25 €/alkava giga (alv 0 %).

    Eri laitteet ja käyttäjät kuluttavat dataa erilaisia määriä, joten jaettu datapotti tasaa laitekohtaisia eroja, helpottaa seurantaa ja säästää rahaa. Liittymien kulutusta voi seurata helposti Yritys Moista ja tarvittaessa tuotetta voi muuttaa esimerkiksi sellaiseksi, jossa on rajaton data.

  • Simmillä tarkoitetaan yrityksen tilaamaa SIM-korttia. Simmien varastotilanteen näkee Yritys Moista ja niitä voi tilata sieltä myös tarpeen mukaan lisää. Simmeistä laskutetaan kertamaksu 2 €/simmi (alv 0 %). Varastossa olevista simmeistä ei veloiteta kuukausihintaa eivätkä ne kerrytä liittymien yhteisiä paketteja.

    Liittymällä tarkoitetaan käytössä olevaa puhelinliittymää. Liittymän voi ottaa käyttöön Yritys Moista, jolloin liittymälle määritetään mm. käyttäjä, puhelinnumero ja liittymäkohtaiset asetukset. Käyttöön otetusta liittymästä veloitetaan voimassa oleva hinnaston mukaiset kuukausi- ja käyttömaksut.

  • Moin yritysliittymissä yrityksellä on oma simmivarasto, jonne voi tarpeen mukaan tilata lisää SIM-kortteja. Varastotilanteen voi tarkistaa helposti Yritys Moista. Simmejä voi myös tilata lisää Yritys Moista tarpeen mukaan. Simmeistä maksetaan kertamaksu 2 €/simmi (alv 0%), eikä niistä veloiteta kuukausimaksuja ennen kuin ne ovat käytössä. Muistathan säilyttää myös fyysiset SIM-kortit hyvässä tallessa. :)

  • Moin yritysliittymissä ei ole määräaikaisuutta, eli sopimukset ovat toistaiseksi voimassaolevia. Tarkemmat irtisanomisajat löytyvät mm. Moin palvelukuvauksesta.

Tilaaminen

  • Moin voit tilata yritykselle netistä osoitteesta www.moi.fi/yrityksille. Jos yritykselläsi on jo Moi-tili, kannattaa palvelut keskittää ja lisätä uusia liittymiä samalle tilille YritysMoissa.

  • Voit laskea tarjouksen itse laskurillamme osoitteessa www.moi.fi/yrityksille/hinnasto. Valitse vain tuotteiden ja liittymien määrät. Näet liittymien kuukausihinnan samantien ja voit laittaa liittymäsopimuksen heti tilaukseen. Voimassaolevan hinnaston sekä sopimusehdot löydät täältä.

  • Moin yritysliittymien tilaamista varten tarvitaan suomalainen Y-tunnus ja SIM-kortit toimitetaan vain Suomeen. SIM-kortteja ei valitettavasti toimiteta Ahvenanmaalle, koska meillä ei ole siellä toimilupaa, mutta liittymät toki toimivat siellä kotimaan hinnalla. Tilauksen tekijä eli tilaaja voi olla kuka tahansa yrityksestä.

    Tilaajalle luodaan myös tunnukset Yritys Moi -tilinhallintaan ja hänellä on jatkossa oikeus ottaa liittymiä käyttöön, seurata käyttöä ja muuttaa liittymien tuotteita ja asetuksia. Tilauksen vahvistus vaatii kuitenkin aina sähköisen tunnistautumisen ja sopimusehtojen hyväksynnän kaupparekisteriin kirjatun nimenkirjoitusoikeuden haltijalta.

  • Liittymätilausta varten pyydämme ensin valitsemaan haluamanne määrän SIM-kortteja eli simmejä ja liittymien käyttöön sopivimmat tuotteet. Ostoskoriin lasketaan yritysliittymien tuleva kuukausihinta silloin, kun kaikki tilatut simmit on otettu käyttöön. Ensimmäisellä laskulla veloitetaan kuitenkin vain maksu simmeistä 2 €/kpl (alv 0 %). Kun sekä yrityksen että tilaajan tiedot on täytetty huolellisesti, tilaus täytyy vielä hyväksyttää yrityksen prokuristilla (joka voi tietysti olla myös tilaaja itse!). Toimitamme prokuristille ohjeet sopimuksen hyväksymiseen sähköpostilla.

    Kun tilaus on hyväksytty, yritys voi aloittaa liittymien käyttöönoton Yritys Moi -palvelussa. Kuukausimaksu veloitetaan ainoastaan käyttöönotetuista liittymistä. Yritys Moissa voi helposti tarkastella käyttöönotettujen liittymien sekä varastossa olevien simmien määrää.

  • Käytämme tilausprosessissamme vahvaa tunnistautumista, eli ilmoitetun prokuristin täytyy kirjautua sisään verkkopankkitunnuksilla tai mobiilivarmenteella. Tunnistautumisen jälkeen vertaamme allekirjoittajan henkilötietoja kaupparekisteriin ilmoitettujen prokuristien tietoihin ja jos tiedot täsmäävät, tilaus pääsee etenemään normaalisti. Tilauksen etenemisestä tai mahdollisista ongelmatilanteista ilmoitetaan aina tilaajalle.

  • Yrityksen sisällä kannattaa käydä nykyisen operaattorin laskuja ja käyttöä läpi ja laskelmoida kuinka paljon dataa kuluu eri käyttäjillä. Moissa puheluiden ja tekstiviestien osalta ei tarvitse huolehtia, sillä kaikissa liittymissä on laskutuskausikohtainen neljän euron laskutuskatto näiden osalta. Soitteletpa sitten kymmenen minuuttia tai sata tuntia kuukaudessa - hintaa ei tule kuukaudessa neljää euroa enempää kyseisen liittymän osalta.

    Jos et tiedä yrityksesi liittymien käyttöä, kokemuksemme mukaan keskimäärin kannattaa valita esimerkiksi Rajaton 4G 200. Liittymässä voi kuluttaa dataa huoletta, ja kuten muissakin liittymissä ei puhe- ja tekstiviestikustannuksiakaan tule neljää euroa enempää kuukaudessa. Käyttöä voi myöhemmin seurata helposti Yritys Moissa ja tarvittaessa muuttaa liittymien tuotteita yrityksen käyttöön sopivimmiksi.

  • Lähetämme simmit postissa, joten niiden saapumiseen menee noin viikko. Tilauksen yhteydessä lähetämme ensimmäisen laskun pelkästään tilatuista simmeistä (2 €/kpl, alv 0%).

  • Simmeistä veloitetaan kertamaksu 2 €/kpl (alv 0 %).

  • Verkko-operaattorimme DNA ei toimi operaattorina Ahvenanmaalla, joten siellä emme voi myydä simmejä. Palvelumme toimivat Ahvenanmaalla kuitenkin Ålcomin verkossa ja voimassa ovat Moin normaalit kotimaan hinnat.

  • Suunnittelimme Moin hinnoittelun sopivaksi niin pienen kuin suuren yrityksen käyttöön. Voimassaoleva hinnastomme löytyy täältä.

Yritys Moi

  • Yritys Moi -tilinhallinnassa voitte ottaa käyttöön uusia liittymiä sekä seurata yrityksen liittymien käyttöä niin datan, puheen ja tekstiviestien, lisämaksullisten palveluiden kuin ulkomaan käytön osalta. Voitte myös muuttaa kuukausipaketin kokoa ja muutoksia liittymien asetuksiin. Kätevää, vai mitä?

    Tilauksen yhteydessä saatte Yritys Moi -käyttäjätunnukseksi tilaajan sähköpostiosoitteen ja pääsette luomaan haluamanne salasanan. Yritys Moi toimii osoitteessa moi.fi/tili. Lähes kaiken Moi-palveluun liittyvän voi hoitaa Yritys Moissa.

  • Tavoitteenamme on, että kaikki asiakkuuteen liittyvät asiat voi hoitaa Yritys Moissa. Yritys Moissa voi mm. seurata liittymien käyttöä, hallita asetuksia ja asiakastietoja sekä ottaa uusia liittymiä käyttöön. Palvelussa voi myös muuttaa tuotteita sekä tilata lisää simmejä.

    Yritys Moita voi käyttää osoitteessa moi.fi/tili.

  • Liittymien tilaajasta tulee automaattisesti Yritys Moin pääkäyttäjä ja hänelle lähetetään myös tunnukset palveluun kirjautumista varten. Yritys Moin pääkäyttäjä voi ottaa käyttöön uusia liittymiä, muuttaa liittymäkohtaisia asetuksia, tilata lisää simmejä, suurentaa tai pienentää kuukausipakettia ja seurata liittymien käyttöä sekä laskuja.

  • Käyttäjätunnuksena toimii tilauksen yhteydessä annettu tilaajan sähköpostiosoite. Lähetämme tilauksen jälkeen sähköpostiin linkin, josta tilaaja pääsee luomaan itselleen salasanan. Sen jälkeen Yritys Moi on käyttövalmis ja liittymiä voidaan alkaa ottaa käyttöön. Jos salasana on unohtunut, uuden voi tilata täällä.

  • Jos olet unohtanut salasanasi tai haluat vaihtaa vanhan, voit tilata uuden täällä.

  • Tilauksen yhteydessä yritykselle luodaan oma tili ja käyttäjätunnukset Yritys Moi -tilinhallintaan. Käyttäjätunnuksena toimii tilauksen yhteydessä annettu tilaajan sähköpostiosoite. Liittymiä voi ottaa käyttöön aina, kun yrityksellä on varastossaan vapaita simmejä. Lisää simmejä voi tilata kätevästi Yritys Moista.

    Liittymä otetaan käyttöön YritysMoissa valitsemalla ensin vapaa simmi, joka haetaan numerosarjan avulla simmivarastosta. Kun oikea kortti on löytynyt, valitaan liittymälle käyttäjä, nimi, numero sekä tarvittaessa erillinen tunniste, esim. kustannuspaikka. Myös liittymäkohtaiset asetukset voi säätää haluamikseen käyttöönoton yhteydessä. Liittymään voi joko siirtää jo olemassa olevan numeron tai valita kokonaan uuden Moin numerovalikoimasta.

    Jos valitsit liittymälle uuden numeron, on liittymä heti käyttövalmis. Jos taas siirrät olemassa olevan numeron Moille, numeronsiirrossa kestää n. 5-6 arkipäivää. Numeronsiirtojen tilannetta voi seurata kätevästi YritysMoissa. Käyttäjät saavat myös tekstiviestitse tietoja numeronsiirron ajankohdasta.

  • Numeronsiirto tehdään liittymän käyttöönoton yhteydessä Yritys Moissa. Numeronsiirtoa varten tarvitaan tiedot numeron nykyisestä omistajasta, joka voi olla yritys tai yksityishenkilö. Jos numero ei ole yrityksen omistuksessa, tulee siirtoa varten kysyä lupa liittymänumeron nykyiseltä omistajalta. Kun numeronsiirto on tilattu, tiedot siirron etenemisestä näkyvät YritysMoissa. Lähetämme myös tilaajalle sähköpostitse ohjeet numeronsiirtojen etenemisestä sekä liittymän käyttäjälle tekstiviestitse muistutukset numeronsiirron ajankohdasta.

    Numeron siirtymisen aikana tapahtuva käyttökatkos kestää maksimissaan 10 minuuttia. Puhelin täytyy sulkea ennen kuin simmi vaihdetaan, jotta puhelin löytää käynnistyessään uuden verkon. Jos laite ei löydä verkkoa heti numeronsiirron jälkeen, puhelin kannattaa sulkea ja kokeilla uudestaan muutaman minuutin kuluttua.

    Numeron voi myös siirtää Moille, vaikka siinä olisi voimassaoleva määräaikainen sopimus nykyisellä operaattorilla. Silloin kuitenkin yleensä täytyy vanhalle operaattorille maksaa sopimuksen kuukausimaksut sopimuskauden loppuun. Tiedot määräaikaisuuksista saa vanhalta operaattorilta.

  • Liittymän käyttöönoton yhteydessä kysytään, halutaanko nykyinen numero säilyttää. Jos halutaan, Moi hoitaa numeronsiirron, eikä liittymää tarvitse irtisanoa erikseen vanhalta operaattorilta. HUOM! Jos numero irtisanotaan erikseen vanhalta operaattorilta, ennen kuin Moi -liittymä otetaan käyttöön, emme voi siirtää vanhaa numeroa, koska sen viestintäpalvelusopimus on päättynyt.

Palvelut

  • Vastaajan voi ottaa käyttöön Yritys Moissa. Vastaaja on liittymäkohtainen ja sen hinta on 1,25 €/kk (alv 0 %).

  • Voit äänittää vastaajaan joko oman tervehdysviestin tai käyttää automaattista viestiä. Soittajat kuulevat tämän viestin, jos et tietyn ajan kuluessa vastaa puhelimeen tai jos puhelimesi on kiinni tai kuuluvuusalueen ulkopuolella.

    Voit kuunnella vastaajaasi jätettyjä viestejä soittamalla vastaajanumeroosi, jonka saat tekstiviestillä vastaajan kytkennän yhteydessä. Löydät vastaajanumerosi myös YritysMoista.

    Soittaessasi vastaajanumeroon ensimmäistä kertaa, tulee sinun määrittää vastaajallesi 4-6 numeron pituinen tunnusluku. Tätä tunnuslukua tarvitset, jos soitat vastaajanumeroosi kotimaassa muusta kuin omasta liittymästäsi tai aina soittaessasi ulkomailta. Voit myös vastaajapalvelun asetuksista muuttaa tunnusluvun kyselyn pysyväksi, jolloin sitä kysytään aina ennen viestien kuuntelua.

    Oletustunnusluku on 1234, mutta se kannattaa vaihtaa heti ensimmäisellä käyttökerralla. Voit vaihtaa tunnuslukua myös myöhemmin vastaajapalvelussasi. Jos olet unohtanut tunnuslukusi, ota yhteyttä Moin asiakaspalveluun.

    Lisää tietoa vastaajan toiminnasta löydät Moin vastaajan käyttöohjeista

    "

  • Liittymälle voi Yritys Moissa asettaa erilaisten maksullisten palvelunumeroiden, tekstiviestien ja mobiilimaksujen käytön estot. Mobiilimaksut ovat erilaisia nettipalveluita tai sovelluksia, joiden lasku maksetaan operaattorin laskun yhteydessä. Estot voi valita neljästä eri estoluokasta.

  • Estoluokkia on neljä: Yleishyödylliset palvelut, asiointipalvelut, viihdepalvelut ja aikuisviihdepalvelut. Jos laitat simmiisi estot päälle haluamaasi luokkaan, sillä ei voi käyttää kyseiseen luokkaan kuuluvia palveluita.

    Yleishyödyllisten palveluiden esto estää puhelut, tekstiviestit ja mobiilimaksamisen kaikkiin erityismaksullisiin palvelunumeroihin sekä yritysnumeroihin.

    Asiointipalveluiden esto estää puhelut, tekstiviestit ja mobiilimaksamisen asiointi- ja hyötypalveluihin (0600-numerot), ajanviete- ja aikuisviihdenumeroihin (0700-numerot) sekä 16-alkuisiin SMS-numeroihin.

    Viihde-esto estää puhelut, tekstiviestit ja mobiilimaksamisen ajanviete- ja aikuisviihdepalveluihin (0700-numerot,sekä 170- ja 175-alkuiset SMS-numerot).

    Aikuisviihde-esto estää puhelut, tekstiviestit ja mobiilimaksamisen aikuisviihdenumeroihin (tietyt 0700-numerot sekä 178- ja 179-alkuiset SMS-numerot).

    Lue lisätietoja Viestintäviraston sivuilta.

  • Voit seurata euromääräistä käyttöä Yritys Moissa.

  • Moin kaikilta asiakkailta on toistaiseksi estetty soitto 0606-alkuisiin numeroihin, koska niiden käytössä ilmeni väärinkäytöksiä.

SIM-kortti

  • Sim-kortteja eli simmejä on kolmea eri kokoa: perus- (mini), mikro- ja nano-sim. Luottokortin kokoisesta Moi-simmikorttipakkauksesta saat käyttöösi kaikki simmikoot suurimmasta pienimpään ilman saksia. Kätevää, eikö?

    • Jos tarvitset suurimman perussimmin (mini), taita koko pienempi sim-kortti valmiita reunoja pitkin irti luottokortin kokoisesta kortista.
    • Mikro-simmi on tavallista perussimmiä hieman pienempi. Saat sen taivuttamalla peruskortista irti uloimmat reunat.
    • Nano-simmi on korteista pienin. Sen saa esiin taittamalla kaikki irtoavat reunukset.

    Ole tarkkana, ettet vahingossa taita korttia liian pieneksi. Jos kuitenkin näin käy tai vanha simmikorttisi on liian pieni uuteen laitteeseesi, voit käyttää ns. telakkaa eli korttisovitinta, jolla saat korttisi suurennettua.

  • Mikäli sim-korttisi vahingoittuu tai tarvitset uuden kortin, voit tilata uuden yritysasiakaspalvelustamme numerosta 030 1500 559 (mpm/pvm) arkisin klo 8-18.

Tietoturva

  • Moi vastaa viestintäverkkonsa tietoturvasta, mutta palvelun käytön, laitteiden sekä ohjelmistojen riittävä tietoturva on aina asiakkaan vastuulla. Suojaathan siis laitteesi ja ohjelmistosi tietoturvapalvelulla sekä huolehdit sen päivittämisestä. Moi ei tarjoa tietoturvapalveluita asiakkaidensa laitteisiin.

Maksaminen ja laskutus

  • Moin yritysliittymien laskut voi maksaa joko sähköpostilaskulla, verkkolaskutuksella tai suoraveloituksella maksukortilta. Muussa kuin verkkolaskutuksen yhteydessä lasku tai laskutosite toimitetaan kerran kuussa tilaajan sähköpostiosoitteeseen.

  • Laskutus tapahtuu kuukausittain kalenteripäivänä, joka vastaa ensimmäisen liittymän aktivointipäivää. Esimerkiksi jos yritys aktivoi ensimmäisen liittymän 12.3., ensimmäinen laskutuskausi on 12.3.-11.4. ja seuraava laskutuskausi on taas 12.4.-11.5. jne.

    Koska päivien määrät vaihtelevat kuukausittain, myös laskutuskauden päivien määrät vaihtelevat kuukausien mukaan. Jos yritys aktivoi ensimmäisen liittymän esimerkiksi 31.1., jolloin seuraavassa kuussa ei ole vastaavaa päivämäärää, alkaa uusi laskutuskausi kuun viimeisenä päivänä eli 28.2. Sitä seuraava laskutuskausi taas alkaa jälleen 31.3. Kuukausimaksullisten palveluiden hinta on aina sama päivien määrästä riippumatta.

    Laskutuskauden lopussa lähetetään yritykselle lasku, jossa veloitetaan kuukausimaksut käyttöön otetuista liittymistä, tuotteiden käyttömaksut ja mahdolliset lisäpalvelut.

  • Laskuhistoria löytyy Yritys Moista.

  • Laskun maksuehto on 14 päivää netto.

  • Kuukausimaksullisen palvelun voi tilata ja ottaa käyttöön Yritys Moissa milloin tahansa eli myös kesken laskutuskauden. Palvelun hinta laskutetaan normaalisti kuukausilaskulla seuraavan laskutuskauden vaihteessa.

Käyttö ulkomailla

  • Kun soitat ulkomaille, lisää ulkomaantunnus (+ tai 00), maatunnus (esim. Ruotsi 46) ja suuntanumero (esim. Tukholma 08) ilman ensimmäistä nollaa varsinaisen puhelinnumeron eteen. Jos vastaanottajan numero on esim. 1234567, valitset tuolloin Tukholmaan soittaessasi numeroksi +46 8 1234567. Ulkomailta Suomeen soittaessa lisää numeron eteen +358 ja jätä numeron ensimmäinen nolla pois.

    Puhelinnumerot kannattaa tallentaa puhelimen yhteystietoihin kansainvälisessä muodossa. Esimerkiksi kotimainen kännykkänumero 045 1234567 kannattaa tallentaa muodossa +358 45 1234567 (358 on Suomen maatunnus ja jätä numeron ensimmäinen nolla pois). Näin voit soittaa ja lähettää viestejä numeroihin suoraan yhteystiedoista sekä Suomessa että ulkomailla. Moin ulkomaan hinnat ja roaminghinnat löydät hinnastosta.

  • Ulkomailla kaikki palvelut (puhelut, tekstarit ja data) toimivat yleensä kuten kotimaassa. Datan käyttö ulkomailla vaatii, että laitteessa on oikeat internet- ja MMS-asetukset. Kotimaassa data voi toimia väärilläkin asetuksilla, mutta ulkomailla väärät data-asetukset estävät datan käytön. Pääset muuttamaan asetuksia puhelimesi valikosta mobiilidata-asetusten alta. Oikeat asetukset ovat APN-yhteyspiste on: data.moimobile.fi ja MMS-yhteyspiste (APN) on: mms ja MMSC-aloitussivu: http:\mmsc.dna.fi

    Roaming EU/ETA-alueella

    Moin liittymillä kotimaan hinnasto koskee myös Pohjolaa ja Baltiaa. Tämä tarkoittaa siis sitä, että esimerkiksi rajattomat liittymät ovat rajattomia myös Ruotsissa, Tanskassa, Norjassa, Virossa, Latviassa ja Liettuassa. Hinnasto on siis sama kuin Suomessa - aikamoisen reilua!

    Muualla EU/ETA-alueella puhelut ja tekstiviestit toimivat kotimaan hinnoilla. Dataa voi EU/ETA-alueella käyttää liittymäkohtaiseen kohtuullisen käytön rajaan asti kotimaan hinnoilla. (Voimassa olevat roaming-hinnat ja liittymiin kuuluvat datamäärät löydät hinnastosta.)

    YritysMoissa voi asettaa käyttörajan lisämaksulliselle dataroumaukselle. Raja koskee sekä lisämaksullista dataroumausta EU/ETA-alueella, että kaikkea dataroumausta EU/ETA-alueen ulkopuolella.

    Roaming EU/ETA-alueen ulkopuolella

    EU/ETA-alueen ulkopuolella soittaminen, puheluun vastaaminen, tekstaaminen ja datan käyttö maksaa aina ekstraa. Huomaathan, että EU/ETA-alueen ulkopuolella etenkin data voi olla erittäin kallista! Katso roaming-hinnat hinnastostamme.

  • Ulkomailla käytössä on automaattisesti liittymäkohtainen maksullisen dataroamingin käyttöraja, jonka ylittyessä datan käyttö sulkeutuu. Kaiken lisämaksullisen datakäytön voit estää asettamalla rajaksi 0 euroa.

    Käyttöraja koskee sekä lisämaksullista liittymäkohtaisen kohtuu-data-käyttö-rajan ylittävää dataa EU/ETA-alueella, että EU/ETA-alueen ulkopuolista dataroumausta.

  • Voit seurata euromääräistä käyttöä Yritys Moissa.

  • Kun käytät laitettasi lähellä valtakunnan rajaa, voi laitteesi yhdistyä Moin käyttämästä DNA:n verkosta rajanaapurin verkkoon. Silloin käytät roaming-verkkovierailupalveluita, joista veloitetaan erillisen hinnaston mukaan.

    Raja-alueilla puhelin kannattaa kytkeä laitteen asetuksista manuaaliseen verkonvalintaan. Valitse asetuksissa saatavilla olevista verkoista DNA. Muistathan, että jos jätät laitteesi manuaalisesti valittuun DNA-verkkoon, se ei yhdisty ulkomaisiin verkkoihin eikä siis toimi ulkomailla.

  • Joissakin maissa on luovuttu perinteisistä 2G- tai 3G-verkoista. Näissä maissa tukeudeutaan 4G-verkkoon ja siihen liittyvään VoLTE-puheteknologiaan. Varmista, että päätelaitteesi tukee tätä ominaisuutta, ja että se on laitteen asetuksista kytketty päälle. Lähes kaikki uusimmat laitteet tukevat VoLTEa, mutta vanhemmissa laitteissa ei välttämättä tätä ominaisuutta löydy.

Verkko

  • Moin nopeimpien 5G-liittymien maksiminopeus on jopa 1000 Mbit/s. Nopeimpien 4G-liittymien maksiminopeus on noin 200 Mbit/s.

    Käytännössä monet tekijät voivat hidastaa bittien liikkumista. Lopulliseen verkon todelliseen nopeuteen vaikuttavat muun muassa puhelimen suorituskyky, verkon kuormitus, etäisyys tukiasemaan, yhteydet tukiasemalta eteenpäin ja internetin tai palvelimien kuormitus. Voit kokeilla laitteesi nopeutta netissä erilaisissa nopeustesteissä.

  • Moi-liittymien APN (yhteyspiste)

    Moi toimittaa kaikki liittymät osoitteenmuunnoksella (NAT). NAT-osoitteenmuunnosta käyttävien liittymien APN (yhteyspiste) on data.moimobile.fi

    APN sisältää yhden NAT-osoitemuunnetun, vaihtuvan IPv4-osoitteen ja yhden julkisen vaihtuvan 64-bittisen IPv6-verkon. NAT-osoitteenmuunnosta IPv4 puolella käyttävillä liittymillä voidaan käyttää sovelluksia, jotka avaavat itse yhteyden Internetissä sijaitsevaan palvelimeen päin.

    Julkinen IPv4-osoite

    Jos tarvitset julkisen IPv4-osoitteen, tämä onnistuu vaihtamalla päätelaitteen APN asetuksia. Julkista IPv4:tä voidaan tarvita esimerkiksi kotiserverin, peliserverin tai turvakameroiden kanssa. Julkista IPv4-osoitetta käyttävien liittymien APN on ipv4.moimobile.fi. APN:ssä saa myös IPv6-osoitteen vastaavasti kuin data.moimobile.fi- APN:ssä.

    Tärkeää tietää APN-valinnasta

    Suosittelemme kaikille liittymille data.moimobile.fi-APN:n käyttöä. Julkinen IPv4-osoite on verkkoon päin avoin, sitä käyttäessä oman tietoturvan ylläpito on ensiarvoisen tärkeää. IPv4-osoitteita on rajoitetusti, tästäkin syystä suosittelemme ipv4.moimobile.fi-yhteyspistettä vain tilanteeseen, jossa osoitteenmuunnosta käyttävä APN ei mahdollista palvelun käyttöä.

    Julkisia IPv4- ja IPv6-osoitteita käytettäessä liikennettä rajoitetaan seuraavasti:

    Estetyt portit (IPv4 ja IPv6):

    • 25 UL (TCP)
    • 53 DL (UDP)
    • 123 DL (UDP)
    • 1900 DL (UDP)

    Lähtevä sähköpostiliikenne (SMTP)-liikenne liittymästä porttiin 25 on sallittu vain Moin SMTP-palvelimille Viestintäviraston määräyksen mukaan.

    UL tarkoittaa päätelaitteelta Internetiin suuntautuvaa liikennettä ja DL Internetistä päätelaitteelle suuntautuvaa liikennettä.

    • Moin lähtevän sähköpostin SMTP-sähköpostipalvelimen osoite on smtp.dnainternet.net
    • Moin NTP-aikapalvelimen osoite on ntp.dnainternet.fi
    • Moin DNS-nimipalvelimien IPv4-osoitteet: 62.241.198.245 ja 62.241.198.246
    • Moin DNS-nimipalvelimien IPv6-osoitteet: 2001:14b8:1000::1 ja 2001:14b8:1000::2

Puhelimen asetukset

  • Asetukset yritetään lähettää automaattisesti puhelimeesi. Jos saat asetukset tekstiviestillä, tallenna ne laitteeseesi. Applen ja Lumian laitteissa asetukset eivät tallennu automaattisesti ja ne pitää syöttää laitteeseen itse. Internet- ja MMS-asetuksille on määritettävä erikseen omat APN-yhteydet. Internet-yhteyspiste (APN) on: data.moimobile.fi. MMS-asetuksissa tulee olla MMS-yhteyspiste (APN): mms, ja MMSC-aloitussivu: http://mmsc.dna.fi.

  • iOS:

    1. Mene laitteen asetuksiin ja paina "Mobiiliverkko"

    2. Pääset alla olevaan näkymään. Siirry kohtaan "Mobiilidatavalinnat"

      iPhone 7
    3. Paina "Mobiilidataverkko"

      iPhone 7
    4. Täytä asetukset alla olevan kuvan mukaisesti. APN:n tulee siis olla "data.moimobile.fi "

      iPhone 7 iPhone 7
    5. Käynnistä puhelin uudelleen

    Android:

    1. Mene laitteen asetuksiin ja siirry kohtaan "Langaton verkko ja verkot"

    2. Paina "Lisää"

      Samsung
    3. Valitse "Mobiiliverkko" tai "Matkapuhelinverkot"

      Samsung
    4. Valitse "Tukiasemien nimet" tai "Yhteysosoitteet"

      Samsung
    5. Jos listassa on kohta "data.moimobile.fi", paina tätä ja tarkista, että asetuksessa lukee "APN" -kohdassa "data.moimobile.fi". Muita asetuksia ei tarvitse muuttaa.

      Samsung
    6. Jos listassa ei ole kohtaa "data.moimobile.fi", luo valikosta uusi APN. Aseta nimeksi "Moimobile" ja kirjoita "APN" -kohtaan "data.moimobile.fi". Tämän jälkeen tallenna asetukset.

      Samsung Samsung
    7. Viimeiseksi tarkista listasta, että kohta "Moimobile" on valittu.

    8. Käynnistä puhelin uudelleen.

Tekniset viat ja ongelmat

  • Liittymän voi sulkea tilapäisesti YritysMoista. Jos et jostain syystä pääse palveluun, voit myös soittaa asiakaspalveluun ja pyytää liittymäsi tilapäistä sulkemista. Asiakaspalvelumme on auki arkisin 08.00-18.00 numerossa 030 1500 559 (mpm/pvm) (ulkomailta soitettaessa +358 30 1500 559). Voit tilata uuden kortin kadonneen tilalle Yritys Moista.

  • Tarvitset uuden simmin, jos vanha on hävinnyt, mennyt rikki tai on uuteen laitteeseesi liian pieni. Muistathan, että Moin simmit voi pienentää ilman saksia :) Jos SIM-kortti on liian pieni, voit myös käyttää ns. telakkaa eli korttisovitinta.

    Jos simmi on hävinnyt, kannattaa se varmuudeksi heti sulkea tilapäisesti Yritys Moissa. Jos korttia ei löydy, tarvitset uuden SIM-kortin, jonka voi tilata Yritys Moista.

  • Mikäli et muista PIN-koodiasi, voit PUK-koodin avulla luoda uuden PIN-koodin. PUK-koodi löytyy Yritys Moin liittymäkohtaisista asetuksista.

    Jos näppäilet PIN-koodin väärin kolme kertaa peräkkäin, simmi lukkiutuu turvallisuussyistä. Tällöin laite pyytää PUK-koodia. PUK-koodi on kahdeksannumeroinen koodi, jonka syöttämällä simmin saa avattua. Löydät yrityksen simmien PUK-koodit Yritys Moista liittymäkohtaisista asetuksista.

  • Saat PUK-koodin tietoosi maksutta Yritys Moista. Saat koodin myös soittamalla asiakaspalveluumme 030 1500 559 (mpm/pvm) tai ulkomailta +358 30 1500 559. Koodin kysyminen puhelimitse asiakaspalvelussa maksaa 10,00 € /kerta (alv 0 %).

  • Jos puhelimesi pyytää sinulta verkon lukituksen purkukoodia, kyseessä on kytkykaupalla ostettu puhelin, jossa SIM-kortin vaihtaminen on estetty. Kysy silloin purkukoodia operaattorilta, jolta olet hankkinut kytkypuhelimen.

  • Laitteen nettiasetuksissa löytyvä yhteyspiste eli APN on Moin liittymissä "data.moimobile.fi".

    Tarkemmat ohjeet löydät täältä.

  • Vaikka mobiiliverkkojen teoreettiset nopeudet ovat korkeita, käytännössä monet tekijät hidastavat bittien liikkumista. Puhelimen suorituskyky tai vikatila, verkon kuormitus, etäisyys tukiasemaan, yhteydet tukiasemalta eteenpäin, internetin tai palvelimien kuormitus jne. vaikuttavat kaikki lopulliseen saatavilla olevaan nopeuteen. Verkossa saattaa myös olla tilapäinen häiriö. Katso häiriötiedotteet

  • Käyttäjätunnuksena toimii tilauksen yhteydessä antamasi sähköpostiosoite. Jos olet unohtanut salasanasi tai haluat vaihtaa sen, voit tilata uuden salasanan Yritys Moin kirjautumissivulta.

  • Laite voi olla päällä, vaikka se ei ole yhteydessä verkkoon. Sammuta laite ja käynnistä se uudelleen. PIN-koodin kyselyn jälkeen laitteen pitäisi kytkeytyä verkkoon. Vaikka Suomessa mobiiliverkko toimii kattavasti, on mahdollista että verkko ei toimi juuri siinä paikassa tai verkossa voi olla tilapäinen vika. Mikäli pääset nettiin toisella laitteella tai toisesta paikasta, voit tarkistaa tiedon verkon häiriöistä ja peittoalueesta DNA:n verkkosivuilta.

    Myös laitteessasi tai simmissäsi voi olla vikaa. Jos mahdollista, simmin toimivuutta voit kokeilla toisella laitteella ja laitteen toimivuutta toisella simmillä. Tarkista myös laitteen asetuksista, ettet ole kytkenyt mitään estoja päälle. Lentokonetila estää laitteen kytkeytymisen mobiiliverkkoon. Jos verkko ei toimi ulkomailla, tarkistathan ettet ole kytkenyt verkkovierailun estoa (roaming-esto) päälle laitteesi asetuksissa tai Yritys Moissa. Tarkista myös laitteesi Moin internet-asetukset? Laitteen nettiasetuksissa löytyvä yhteyspiste eli APN on Moin simmeissä "data.moimobile.fi".

  • Sammuta laite ja käynnistä se uudelleen. Verkon löytäminen saattaa laitteelta kestää hetken. Jos laitteesi ei PIN-koodin kyselyn jälkeen edelleenkään löydä verkkoa, tarkista laitteesi asetuksista onko laite lentokonetilassa, jolloin se ei yhdisty verkkoon.

    Ulkomailla verkon peittoalueet ovat usein merkittävästi huonommat kuin Suomessa ja siksi voit olla alueella, jossa verkkoa ei ole käytössä. Kokeile uudestaan löytyykö verkko, kun olet siirtynyt toiseen, ehkäpä parempaan kuuluvuusalueeseen.

  • Joissakin maissa on luovuttu perinteisistä 2G- tai 3G-verkoista. Näissä maissa tukeudutaan 4G-verkkoon ja siihen liittyvään VoLTE-puheteknologiaan. Varmista, että päätelaitteesi tukee tätä ominaisuutta, ja että se on laitteen asetuksista kytketty päälle. Lähes kaikki uusimmat laitteet tukevat VoLTEa, mutta vanhemmissa laitteissa ei välttämättä tätä ominaisuutta löydy.

  • Häiriötiedotteet, jotka pitävät sisällään kaikki merkittävät häiriöt sekä verkosta että muista häiriöistä löydät tästä.

Irtisanominen

  • Voit irtisanoa yksittäisen yritysliittymän soittamalla yritysasiakaspalveluumme 030 1500 559 (mpm/pvm) tai ulkomailta +358 30 1500 559 tai sähköpostilla osoitteeseen yritysaspa@moi.fi. Jos irtisanot liittymän sähköpostilla, laita sähköpostin otsikoksi "Yritysliittymän irtisanominen". Kerro viestissä mistä yrityksestä on kyse ja lisää yrityksen Y-tunnus sekä laita mukaan irtisanottavan liittymän puhelinnumero. Moin yritysliittymät kytketään pois verkosta laskutuskauden lopussa tai numeronsiirron irtikytkemishetkellä. Jos teet liittymälle numeronsiirron toiselle operaattorille, hoituu itse irtisanominen automaattisesti operaattoreiden välillä. Liittymän laskutus on voimassa vielä kuluvan laskutuskauden loppuun.

  • Jos todella haluat lopettaa yrityksen Moi -yritysliittymäsopimuksen lopullisesti, onnistuu se soittamalla yritysasiakaspalveluumme 030 1500 559 (mpm/pvm) tai ulkomailta +358 30 1500 559. Sopimuksen irtisanomisaika on kaksi (2) kuukautta.

  • Moin yritysliittymien ja tilin irtisanomisaika on kuluvan laskutuskauden loppuun.

    Moin yksittäisen yritysliittymän voit irtisanoa koska tahansa. Jos yksittäinen liittymä irtisanotaan kesken laskutuskauden, on liittymä toiminnassa vielä kuluvan laskutuskauden loppuun tai jos teet numeronsiirron, on liittymä voimassa irtisanomishetkeen. Myös lisämaksulliset palvelut kuten vastaaja ovat käytössä aina laskutuskauden loppuun. Kuukausipaketin data- tai minuutti- ja tekstarimääriä voi kasvattaa kesken laskutuskauden, jolloin käyttörajat nousevat saman tien ja kauden lopussa laskutetaan uuden paketin hinta. Jos taas tarvetta on pienemmille paketeille, muutoksen voi tehdä kesken laskutuskauden, mutta se astuu voimaan vasta seuraavan laskutuskauden vaihteessa.

  • Vahvistettua tilausta ei valitettavasti voi enää peruuttaa, vaan se täytyy irtisanoa. Lähetämme tilatut simmit annettuun osoitteeseen ja niistä veloitetaan 2 €/kpl (alv 0 %). Jos simmejä ei kuitenkaan oteta käyttöön, ei niistä veloiteta myöskään mitään kuukausimaksuja.

  • Voit lopettaa tai irtisanoa lisäpalvelun kuten vastaajan Yritys Moissa poistamalla palvelun käytöstä. Palvelu on käytettävissä laskutuskauden loppuun ja siitä laskutetaan myös palvelun hinta laskutuskauden loppuun.

5G

  • Reilu 5G-liittymässä maksat 5G-verkosta vain silloin, kun liittymäsi käyttää sitä. Alin kuukausihinta veloitetaan laskutuskauden alussa ja kauden aikana käytetystä datasta veloitetaan 5G-maksu niiltä osin kuin dataa on kulutettu 5G-verkossa suhteessa 4G-verkossa käytettyyn dataan. Jos esimerkiksi käytät kauden aikana 20 Gt dataa, josta 5 Gt eli 25 % tapahtuu 5G-verkon alueella ja 15 Gt 4G-verkon alueella, lasketaan kuukausimaksusi myös samassa suhteessa. Hintahaarukan alin hinta on siis kuukausihinta silloin, kun laite käyttää koko kauden pelkästään 4G-verkkoa ja korkein hinta pelkälle 5G-käytölle.

    Jos tämä tuntuu monimutkaiselta niin ei huolta, 5G-liittymien käyttöä voi seurata Yritys Moista, josta näet suoraan liittymän 4G/5G-datakäytön sekä ennusteen liittymän kuukausihinnasta.

  • Mikäli 5G-liittymää käytetään alueella, jossa ei ole saatavilla 5G-verkkoa, liittymä käyttää automaattisesti seuraavaksi parasta verkkoteknologiaa, joka on yleensä 4G-verkko. 5G-verkon ulkopuolella liittymä ei kerrytä 5G-maksua.

  • 5G mahdollistaa aiempaa nopeammat mobiiliyhteydet mobiiliverkossa. Koska tiedonsiirto on nopeampaa, onnistuu esimerkiksi 4K-videoiden katselu sujuvammin. Myös yhteyden muodostus eli vasteaika on 5G-verkossa nopeampi ja etenkin pelaajille tämä on tärkeä asia.

  • 5G verkko ei kata vielä koko Suomea, eli suosittelemme tarkastamaan 5G:n toimivuuden alueellasi kuuluvuuskartasta. Mikäli alueella ei vielä ole 5G verkkoa, käytetään yhteydessä nopeaa 4G verkkoa. Koska Moin 5G-liittymät ovat erityisen reiluja, maksat liittymästäsi kalliimpaa 5G-hintaa vain silloin, kun liittymäsi pääsee käyttämään 5G-verkkoa!

  • 5G on uuden sukupolven mobiiliverkko, joka mahdollistaa entistä nopeammat yhteydet ja vasteajat. Moin 5G-liittymillä on mahdollisuus päästä jopa 1000 megan nopeuteen!

VoLTE

  • VoLTE eli Voice over LTE on mobiiliverkossa toimiva ominaisuus, jossa ennen 2G- ja 3G-verkon kautta kulkeva puheluliikenne ohjataan nykyään nopeamman, laadukkaamman ja kattavamman 4G-verkon kautta. Kyseessä on siis tekninen ominaisuus. Puhelimen ruudun ylälaidassa saattaa verkkoteknologian ikonin kohdalla lukea 'VoLTE' 3G:n, 4G:n tai 5G:n sijaan.

  • Valtaosassa laitteita ei tarvitse erikseen ottaa ominaisuutta käyttöön, vaan VoLTE on yleensä käytössä automaattisesti eikä se vaadi käyttäjältä mitään toimenpiteitä. Jos omistat vanhemman laitteen tai haluat kuitenkin varmistaa, että VoLTE on kytketty päälle, löydät ohjeet videomuodossa alta.

    Huomioithan, että uusimmissa laitteissa ei välttämättä ole edes mahdollista kytkeä VoLTEa päälle tai pois, vaan se on tyypillisesti aina päällä eikä ole päätelaitteen asetuksista riippuvainen.

  • Lähes kaikissa uusissa mobiililaitteissa on tuki VoLTElle. Ominaisuus on alkanut yleistymään vuoden 2016 älypuhelinmalleissa, ja on hiljalleen tullut laajempaan käytöön siitä lähtien. Kannattaa kuitenkin erikseen tarkistaa oman valmistajan tukisivuilta, että oma laite tukee VoLTEa.