Liikkeellä on huijausviestejä, joilla yritetään kalastella asiakkaiden tietoja Moin nimissä. Keräsimme ohjeet, miten tunnistat huijausviestin ja miten toimit, jos epäilet viestiä tai julkaisua huijaukseksi.
Näin tunnistat huijausviestin
Huijausviestit ovat nykyään usein todella hyvin toteutettuja ja aidon tuntuisia, minkä johdosta on oltava erityisen tarkkana tuntemattomista numeroista tai osoitteista tulevien viestien ja vieraiden linkkien kanssa. Huijausviestit voivat olla sähköposteja, SMS-viestejä tai esimerkiksi sosiaalisen median julkaisuja.
Huijausviesti voi olla lähetetty suomalaisesta numerosta ja muistuttaa aitoa, mutta viestin aihe tai viestin kiireellisyys voivat olla viitteitä huijausviestistä. Myös viestien sisältämät normaalista poikkeavan näköiset linkit toimivat vihjeinä huijauksesta – linkit voivat olla hyvinkin aidon näköisiä eli tässä kannattaa olla erityisen huolellinen. Usein arveluttavalta näyttävät viestit ja niiden yhteydessä olevat linkit antavat aihetta olettaa, että kyse on huijauskampanjasta. Muista siis aina tarkastaa viestin lähettäjä, kaikki linkit ja somepostauksen julkaisija huolellisesti.
On myös hyvä muistaa, että Moi ei koskaan pyydä pankkitunnuksia tai salasanoja viestillä. Mikäli viesti tai julkaisu pyytää lähettämään näitä, on kyseessä varmasti tietojenkalastus eli huijaus.

Kuvassa esimerkki huijausviestistä.
Toimi näin epäillessäsi huijausta
Jos epäilet vastaanottaneesi huijausviestin tai nähneesi huijausjulkaisun somessa, älä ikinä klikkaa viestissä tai julkaisussa olevia linkkejä.
Epäilyttävän viestin saadessasi voit välittää sen Moin asiakaspalvelulle. Asiakaspalvelumme vahvistaa sinulle viestin oikeellisuuden ja ohjeistaa toimenpiteissä.
Haluamme lämpimästi kiittää kaikkia aktiivisuudesta asian suhteen. Ollaan jatkossakin tarkkoja ja pidetään huolta turvallisuudestamme. ❤️
